07.09.2017

Henkilöstötyytyväisyys ja sen kehittyminen

Ihminen. Ihminen on aina ollut meillä Otaverkossa toiminnan ytimessä. On kyse sitten asiakkaasta järjestelmän takana tai työntekijästä Otaverkon sisällä.
Meitä otaverkkolaisia on lähes 30. Yksi pitää metallimusiikista ja Islannista, toinen golfista ja haaveilee Monacosta. Kolmannen koiran nimi on Rölli ja neljäs on koirille sairaalloisen allerginen. Kissan omistajakin löytyy ja lapsiakin on jo melkoisen monella. Lätkää seuraa valtaosa, etenkin kun Suomen maajoukkue pelaa Ruotsia vastaan. Olemme kaikki yksilöitä ja se on rikkautemme.
Uskomme vahvasti laadun tulevan siitä, että ihminen voi hyvin ja on ylpeä työstään. Osaaminen ja ahkeruus eivät yksinään tuo kilpailuetua. Ne ovat asioita, joita kaikki pystyvät toimittamaan. Laatu kilpailuetuna vaatii syntyäkseen aloitteellisuutta, luovuutta, intohimoa. Näitä tarjoaa ihminen, joka voi hyvin, on ylpeä työstään ja työpaikastaan ja joka saa toteuttaa itseään.
Olemme viimeiset vuodet panostaneet todella paljon työhyvinvoinnin, työyhteisön ja yhtiön kehittämiseen. Vaikka olemme kasvaneet niin liikevaihdon kuin henkilöstömäärän osalta tasaisesti, haluamme yhä olla ihmisenkokoinen yhtiö. Emme halua prosesseja prosessien itsensä vuoksi. Emme turhaa byrokratiaa, emmekä turhaa hierarkkisuutta.
Henkilöstömäärän kolminkertaistuttua vajaassa kymmenessä vuodessa oli kuitenkin tehtävä muutoksia. Lisäsimme hallitusti hierarkiaa lisäämällä työnjohdollisten esimiesten määrää, aloimme siirtää päätäntävaltaa työntekijöille, kehittää prosesseja, panostaa viestintään. Lisäksi käynnistimme OtaDraivi-projektin, jossa määriteltiin yhdessä kaikkien otaverkkolaisten kanssa otaverkkolaisuuden kova ydin ja se arvopohja, johon me kaikki sitoudumme.
Nyt työ alkaa kantaa hedelmää. Service deskimme Jussi, Johannes, Jouni, Mika ja Noora vastaavat puheluihin 10 sekunnissa ja ratkaisevat yli 80 prosenttia tukipyynnöistä itse – usein jo ensimmäisen kontaktin aikana. Myynnissä Pasi ja Juho ovat päättäneet ottaa uusia työvälineitä käyttöön entistä paremman asiakaskokemuksen ja tiedon sujuvamman liikkumisen takaamiseksi. Koodarimme Tünde valitsee itse työvälineensä ja parhaimmat tekniikat työtehtävästä ja toimeksiannosta riippuen.
Myös muut mittarit osoittavat kehityksen suunnan. Viimeisen vuoden aikana Otaverkkoon työpaikkana erittäin tyytyväisten määrä on kaksinkertaistunut. Meistä jo neljä kymmenestä kuuluu erittäin tyytyväisten joukkoon. Employee Net Promoter Score on noussut 27:sta peräti 56:een, jota Euroopassa ja etenkin Suomessa voi pitää huikean hyvänä tuloksena. Sen lisäksi, että nämä ovat osoitus tehdystä työstä, ovat ne erittäin vahva kannustin jatkaa kehittämistä.
Mutta emmehän me jatkuvaa kehittämistä tee vain siksi, että viihtyisimme yhä paremmin keskenämme ja mittarimme näyttäisivät hyvältä. Kehitystyön ansiosta otaverkkolainen on yhä sitoutuneempi tuottamaan ensiluokkaisia palveluita. Olemme ylpeitä kättemme työstä. Olemme ylpeitä siitä, että juuri sinä olet tehnyt valinnan luottaa meihin. Olet sitten yhteistyökumppanimme tai asiakkaamme, osoitamme olevamme luottamuksesi arvoisia vuoden jokaisena päivänä, vuorokauden ympäri.